Inred och få bättre sömn

Inred och få bättre sömn

Sömn och inredning hör det ihop?
Faktum är att det gör det. Jag har haft sömnproblem länge och jag gick till och med en sömnskola för det. Ok, nu var det inte sovrummet som var boven i mitt drama men det hjälpte ju inte till direkt. Det är inte bara Alkohol, koffein, Tv tittande eller att använda mobilen som ger dålig sömn. Ett sovrum som inte känns avslappnat och harmoniskt gör det svårare för dig att slappna av och få ordentligt med sömn. Jag tänkte därför ta upp 8 tips om vad man bör tänka på när man inreder sovrummet.

Bilder kommer från Ikea, här hittar ni allt ni behöver för en god natts sömn.

1. Ordning och reda.
Se till att du inte har en massa saker överallt och att golvet är fritt.
För mycket saker på samma ställe eller saker som inte hör hemma i sovrummet ger dig en omedveten stresskänsla som gör att sömnen drabbas.

2. Inred med saker du gillar.
Tänk på vad du har på nattduksbordet. vad du har på väggarna och hur dina blommor ser ut. Byt ut dina slitna kuddar och sängkläder mot fräscha.

3. Förbjud TV och Mobil.
Ta bort all elektronik som inte hör hemma i ett sovrum. Att kolla på tv eller mobilen innan man ska sova aktiverar hjärnan och gör det svårare att somna. Rekommendationer är att ha 1h skärm fritt innan läggdags.

4. Rätt Färg.
Måla eller tapetsera väggarna i svala toner i grönt, blått, beige och lugnande grått. Undvik varma och pigga kulörer eftersom de aktiverar hjärnan.

5. Rätt belysning.
Se till att du inte har lampor med vitt sken utan med varmt. Att rikta ljuset runt i rummet är att rekommendera för ett lugnande ljus.

6. Avslappnande dofter.
Det finns även dofter som ska hjälpa till med sömnen. Så att använda Essentiella oljor eller doftljus med doft av Lavendel, vanilj och jasmin kan gör ditt sovrum till ett paradis.

7. Gör det mörkt.
Att ha gatubelysning som skiner in i rummet är inte bra. Våran inre klocka tickar fortfarande och anser att vi ska sova när solen gått ner. Det här är ett problem i vårat moderna samhälle där vi jobbar mycket senare och i vissa fall natt. Så mörkläggnings gardiner är ett mycket bra alternativ för att få det riktigt mörkt i sovrummet.

8. Rätt temperatur.
Att ha en behaglig temperatur i sovrummet är konstaterat för din sömn. Det rekommenderas att man har 18 grader i sovrummet.

Detta inlägg har 4 kommentarer

    1. Tack, jo det är det. Trivs man inte i ett rum bör man ta en titt och kanske möblera om. 🙂 Renovera helt är väl inte det första man gör.

    1. Tack, ja det är bra att tänka på i alla rum. Jag försöker med göra det, dock bor jag in en hyreslägenhet så tapeterna är lite svåra att anpassa. 🙂

Kommentera

Stäng meny